۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۵۲۹۶۵
آیت الله مهدوی:

همت دنیایی در مقابل همت آخرت ناچیز است| همت بالا عامل پایداری انقلاب است

همت دنیایی در مقابل همت آخرت ناچیز است| همت بالا عامل پایداری انقلاب است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کمترین همت آخرتی بسیار برتر از بالاترین همت دنیایی است، گفت: همت بلند عامل پایداری انقلاب پس از رحلت امام و شهادت بزرگان بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه همت در دو زمینه امور دنیایی و کمالات آخرتی است، گفت: همت آخرتی هم انواع مختلفی نظیر تسهیل مباشرت با ائمه اطهار(ع) یا رسیدن به نعمت‌های دارد.

وی ادامه داد: در مقام مقایسه همت دنیایی در بالاترین سطح دنیایی از نظر ارزش به اندازه پایین‌ترین سطح همت برای آخرت نیست، اگر کسی خلاف این را فکر می‌کند و بر این باور است دنیا مهمتر از آخرت است، این شخص خود را فریب داده و دچار غرور شده است، این شخص فریب می‌خورد تا زمانی که به قیامت می‌رسد می‌بیند آنچه از نصیب‌های آخرتی است ارزش بسیار بیشتری دارد.

بالاترین همت دنیایی در مقابل کمترین همت آخرتی بسیار ناچیز است

آیت الله مهدوی با اشاره به دائمی بودن نعمت‌های آخرتی و فانی بودن امور دنیایی، اظهار کرد: امام علی(ع) در حکمت 370 نهج البلاغه می‌فرمایند: کسی که با بالاترین همت به متاع دنیا رسیده است نظیر کسی نیست که با کمترین همت از امور آخرت به کمترین سهم رسیده است. حقیقت این است که آخرت و آنچه که انسان در آخرت به دست می‌آورد دائمی است و هر چیزی که در این دنیا به دست می‌آوریم فانی خواهد بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: امام علی(ع) می‌فرماید کسی که فکر می‌کند با بالاترین همت دنیا را به دست آورده و موفق شده مغرور است. بالاترین همت نسبت به امور آخرتی است و ارزش و جایگاه واقعی مربوط به آن است.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین ارزش در امور آخرتی هم آن چیزی است که شخص خالص‌ترین آن را انجام دهد، این که شخص بندگی کند برای خشنودی خداوند بالاتر از این است که شخص صرفا برای رفتن به بهشت عبادت و بندگی کند، بالاترین همت در امور آخرتی است که برای خالق و برای جلب محبت و خشنودی خداوند باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری همت آخرتی برای جلب رضایت خداوند بدون چشم داشت به نعمت‌های بهشتی را بالاترین همت توصیف کرد و گفت: در تاریخ وقایعی رخ داده است که به همت افراد ضربه زده است، وقایعی که باعث شکسته شدن همت اشخاص شده است نظیر شکست شخص در جنگ با دشمن یا مثلا شخصی همت دارد یک ساختمان را با نیت خیر بسازد اما بروکراسی‌های اداری همت او را از بین خواهد برد.

با همت بالای انقلابیون مسیر انقلاب علیرغم شهادت بزرگان پابرجا مانده است

آیت الله مهدوی ادامه داد: بزرگترین ضربه به همت افراد کشته شدن و شهادت رهبران الهی است، این بالاترین ضربه به همت انسان است، مانند رحلت پیامبر اکرم(ص) که مصیبت بسیار بزرگی بود و پس از آن شهادت ائمه اطهار(ع) همه مصیبت‌های بزرگی بودند اما در عین حال که بزرگترین ضربه به همت پیروان ایشان بوده است اما نباید همت آنها را می‌شکست، قرآن نسبت به نگه داشتن همت و جلوگیری از شکست همت پس از شهادت رهبران الهی تأکید کرده است و این موضوع بسیار اهمیت دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه رحلت امام خمینی یک مشکل بزرگ برای انقلاب اسلامی بود، تصریح کرد: همه نگران رحلت امام خمینی بودند و حتی برخی معتقد بودند بعد از ایشان انقلاب ممکن است شکست بخورد، اما امام خمینی فرموده بودند اگر باهم باشید انقلاب محفوظ می‌ماند، یا شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان یا شهادت آقای رجایی و باهنر و مشکلاتی از این قبیل که در هرکجای دنیا می‌توانست باعث شکست انقلاب شود در ایران به خاطر همت دیگران و اینکه مسیر انقلاب قائل به اشخاص نیست موجب شد انقلاب اسلامی ایران پابرجا بماند./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات